English
Regisztráció
bld 2015.04.02 Haász Miki
simsonbolt
igol
fer-vill
Az oldalon megjelenő bármilyen tartalomért annak szerzője felel.
A cikkek szerzői minden jogot fenntartanak.
Tudástár Javítási leírások Motor Olajcsere S50/turbós típusoknál Elek Péter

Első hallásra nagyon egyszerűnek tűnik az olajcsere. Én is így voltam ezzel korábban, egy szimpla olajcserén nem sok mindent lehet elrontani, de ahogyan olvasgattam a fórumon a hozzászólásokat, rájöttem, ez sajnos nagyon nem így van. Sokan máshogy értelmeznek dolgokat, ami olajcsere szempontjából nem helyes. Ezért is gondoltam arra, hogy összefoglalnám mindazokat, amire egy olajcserénél illik odafigyelni. Úgy van vele jó néhány Simson tulajdonos, hogy minek az olajcsere? Vagy pedig ráérünk vele... Ezzel az egyszerű művelettel erősen befolyásoljuk hosszú távon a motor alkatrészeinek kopását, azaz a motor élettartamát. Gondoljunk csak bele, hogy az olajban lévő szennyeződések és fém részecskék smirgliként koptatják a motorblokk minden egyes fém alkatrészeit.
Beleszőttem a cikkbe mindazokat az útmutatásokat, amit Erhard Werner is leír a karbantartásnál e témában, illetve azt, ahogyan én csinálom a gyakorlatban.

A cikkben az M53 típusú blokk olajcserejét vesszük górcső alá, amit legtöbben tubós vagy S50-es blokként ismernek. Ennek folyamata eltér némileg a sokak által ismert S51 típus olajcseréjétől.

Mikor is cseréljünk olajat?
Kétféle megközelítése is van a dolognak. A szakkönyv szerint három év vagy nyolc ezer km. Ha figyelembe vesszük, hogy a szakkönyv írása óta eltelt kb. 30 év, akkor ez már nem biztos, hogy teljesen így van. Ez idő alatt sokat javult az olajak minősége és kenési tulajdonságai. A futásteljesítmény ugye adja magát, de egy keveset hasznát példánynál se felejtsük el az olajcserét, mert az idő múlásával az olaj kenési tulajdonságai romlanak, no meg az olajban lévő szennyező anyagok, fémreszelékek smirgliként koptatják, rongálják a motorblokk alkatrészeit.

Kellékek:
Újságpapír, megfelelő méretű csavarhúzók, olajgyűjtő tálka, 10-es, 13-as, 19-es kulcs, gumikalapács no meg némi törlőeszköz.

Az olajcsere folyamata:
Az olajcsere megkezdése előtt nagyon fontos, hogy üzemmelegre kell járatni a motort, azaz a blokkban lévő olajat. A legegyszerűbb az, ha teszünk egy 5-10 km-es karikát a környéken. Ez azért fontos, hogy a blokk alján és oldalán lerakódott szennyező anyagok, esetleges fémreszelékek az olajba kerüljenek. Ha ezt nem tesszük meg, szimplán leengedjük az olajat, akkor a szennyeződések nem tudnak kifolyni az olajjal, a blokkban maradnak. Ha erre friss olajat öntünk, úgy a szennyező anyagok a friss olajba kerülnek, amely ettől kezdve már nem nevezhető friss olajnak, ugyanoda jutunk, ahonnan elindultunk.
Miután a motort üzemmelegre járattuk, várjunk kb. 5-10 percet, hogy a blokk faláról és a belső alkatrészekről lefolyjon az olaj.
Vigyázz! A motorblokkból kifolyó olaj súlyos égési sérüléseket okozhat, ezért legyünk óvatosak. Csak akkor kezdjük hozzá kicsavarni az olajleeresztő csavarját, ha az ujjunk már állja annak melegét.

Az olajcsere folyamata:

Itt majdnem mindent látni, amit az olajcseréhez szükséges. A kuplungdekni közepén lévő kis ablakocska az, ami fontos számunkra. Az olajleeresztő csavar sajnos nem látszik a sebességváltó kar miatt. Az olajszint ellenőrzőt pedig itt ne is keressük.

Az olajleeresztő csavar szintén a blokk alján bal oldalt található, de pontosítsunk: az S51 típussal ellentétben a csavar nem a kuplungdekni alján, hanem a bal oldali blokk-középen a váltóház alján található.

A folyamatot a kuplungállító rész kis ablakocskájának a kicsavarásával kezdjük. Emlékszünk rá, ha eltávolítjuk, gyorsabban kifolyik az olaj a blokkból, ezáltal nagyobb mennyiségű szennyezőanyag kerül ki az olajjal.

19-es kulcs segítségével kicsavarjuk az olajleeresztőt és leengedjük egy kis edénykébe az olajat. A csavar belsejében egy mágnes található, ami ugyanúgy a fém reszelékeket hivatott kiszűrni, mint a későbbi S51 típusnál.
Zárójelben megjegyzem, hogy az olajcserét ennél a gépnél most végzem először. Milyen jó, hogy ellenőriztem! Valamelyik előző tulajnak fogalma sem volt a feltöltendő olaj mennyiségéről. A kis edényke éppen, hogy elegendő volt. Kíváncsiságból lemértem a leengedett olaj mennyiségét. Kicsi hijján 7 deci volt, ami a gyárilag előírt 5 decihez képest nagyon sok.
Azt ugye tudjuk, hogy a túl sok olaj ugyanolyan káros, mint a túl kevés olaj.

Olaj leengedése közben csavarjuk ki mind az öt dekli rögzítő csavart és szereljük le a berúgó- és sebességváltó karokat.
Ha leengedtük az olajat, akkor gumikalapács segítségével kocogtassuk meg a kuplungdekli fedelét alulról majd felülről, hogy meginduljon a két oldalt található csap "szorításából".

Itt látszik a fedélben, hogy van némi lerakódás, ami nem régen került oda, de látszik, hogy korábban ez a motor nagyon sokat állt, a benne lévő olaj pedig meglehetőse eggyé vált az aludeklivel, ezt próbálta valaki eltávolítani.

Ez a blokkban is látszódik, elég rendesen, itt is...

... itt pedig kevésbé.

Ha a kuplungház tiszta, akkor szükség szerint cseréljünk tömítést, majd helyezzük vissza a helyére a kuplungdeklit. Figyeljük meg a dekli csavarjait. A jobb oldalt fenn lévő csavar mérete eltér a többi négy méretétől.

Alaposan tisztítsuk meg a csavart és a mágnest valamint az alu tömítést is. Szükség esetén a 18 mm X 22 mm-es alu karikát cseréljük. Tisztítás után semmiképp ne felejtsük el visszacsavarni a helyére.
A csavar meghúzása sem teljesen mindegy: kb. fele nyomatékig meghúzzuk, kissé visszalazítjuk, de csak annyira, hogy ne lazuljon fel, majd véglegesre húzzuk. Ez azért kell, hogy az új tömítés be tudjon idomulni. Nem szabad túlhúzni, mert sajnos soknak leszakadt már a feje, nem túl vastag ott a csavar fala, a mágnes elhelyezése miatt mélyre van fúrva. Ha ez történik, lehet kapni többféle olajleeresztő csavart, a neodímium mágneses jó választás lehet, itt vékonyabb a mágnes és értelemszerűen a fal vastagabb. Lehet kapni mágnes nélkülit is, azt ne vegyük meg.
A dekli tömítést illene cserélni minden levételkor, pláne, ha az a vékony füzetlap szerű van már felszerelve. Bár kapni jó minőségűt is, de azt igen kevesen szerzik be előrelátóan.
A tömítés vastagságára vigyázni kell, mert ha túl vékony, abban az esetben a sebességváltó karja adott esetben akadhat is, nem megy vissza a kiindulási pozíciójába. Lehetőség szerint 0,5 mm vastagságú tömítést keressünk, ez a gyári méret.

Ha megbizonyosodtunk arról, hogy az olajleeresztő csavar valamint a dekli csavarok meg vannak húzva, akkor készítsük elő a váltóba előírt 5 deci 10W (vagy 15W)-40-es olajat.

Legcélszerűbb egy tölcsért befogni, amit a kuplungállító csavar ablakocskájába helyezünk és beleöntjük az előírt 5 dl olajat.
Fontos! Az Star típusoknál valamint az 1976 előtti Schwalbeknál az olaj betöltése idején ajánlatos megdönteni a motort jobb oldalra, mert a kuplungházban nem fér el a fél liter olaj. Megdöntéskor könnyebben átfolyik, átszivárog a blokk-középbe.
Az olaj betöltése után érdemes végigellenőrizni, hogy a tömítéseknél valamint az olajleeresztő csavarnál minden rendben van-e nem szivárog-e valahol az olaj.

Ha ezzel megvagyunk, akkor tegyük vissza a kuplungállító csavar ablakocskáját és húzzuk meg az azt rögzítő csavart.

A motorblokk tetején található egy nagy méretű csavar, amit sokan, tévesen olajbetöltőnek néznek. Nos, a nagy méretű csavar a váltószerkezetet rögzíti, amit olajcsere idején nem kell kicsavarni. A csavar mellett két oldalt lévő anyával lekontrázott menetes szár a váltó beállítására szolgál.

Az olajszint ellenőrző csavarról nem esett szó. Természetesen itt sem kell kicsavarni az olajcseréhez.
A csavar a motorblokk jobb oldalán, annak hátulsó részén, a két láncvédő gumi között található. Fontos megjegyezni, hogy az olajszint ellenőrzése nem úgy történik, mint az S51 típusnál, azaz a motor leállítását követően pár perccel kicsavarjuk. Itt összetettebb a dolog. Annyi stimmel, hogy szintén a motor leállítása után kell ellenőrizni, de nem kell várni, hanem azonnal ellenőrizni kell. Ha kicsavartuk a szintellenőrzőt, döntsük meg a motort jobb oldalra kb. 20 fokban. Ha megdöntöttük, akkor az olajnak meg kell jelennie az olajszint ellenőrző furat alján. Erre az összetettebb eljárásra azért van szükség, mert a blokk belsejében sok apró járat van, amely miatt a korábban leállított, netán hideg motornál végzett olajszint mérés fals információt mutat.

ugráskereséscímkekeresés
 
 
A böngésző helyi tárolója betelt.